Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

  • alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2010.07.19. 09:10 alaurent

Toledo

2010. július 4.

Toledo.
Kb. 80 km Madridtól, kocsival egy óra, nem fizetős sztrádán. Megérkezve a bikaviadal-amfiteátrum mellett letesszük a kocsit, itt legalább megtaláljuk, majd elindulunk az óváros felé.

A város fent van a hegyen, kiemelkedik a környező dombok közül. Masszív várfal fut körbe körülötte, hatalmas, tiszteletet parancsoló tornyokkal. Bejutunk az első kapun, a közben V. Carlos, az Imperátor szobra, utána újabb tornyok közt vezet az út felfelé.


Vasárnap van, a katedrális csak kettőkor nyit, addig másfele vesszük az irányt.  A várkapu körül, majd később is, vendéglők és fegyverművesek boltjai között haladunk.

Egy kis téren ékszerész, kinn áll az ajtóban, kedélyesen beinvitál. Büszkén mondja, ez az ő boltja, és bent minden az ő munkája. Hajszálvékony aranydrótot ver a fekete alapba, azzal alakítja ki az ékszer egyedi, finom rajzolatát. Ékszer mellett tányérokat, kisebb használati tárgyakat is díszít, de egyik sem versenyképes a karkötők és nyakláncok finomságával. Mutatja a fogásokat, varázslatosan bánik a girbegurba dróttal, minden ütésével tovább nő a minta.

Nézelődünk még egy darabig, vacilálunk, majd válogatunk, aztán fizetünk - ahogy a nagykönyben meg van írva, de cseppet sem bánjuk.

Még útbaigazítást kérünk, berajzolja a térképünkbe az utat - a zegzugos kis utcák a valóságban nem úgy, nem olyan szögben metszik egymást, mint a turisztikai hivatal térképén - és elindulunk a volt zsidónegyed felé.

Közben benéztünk a Sao Tomé templomba, Greco Orgaz gróf temetése című képe kedvéért, Greco sokáig élt Toledóban, és sok képét őrzik itt. A kép színeire ráférne egy kis restaurálás, nagyon tompák, ezzel együtt mozgalmassága, vallási áhitata a tolongó és hónalj alól fényképező (és persze vakuzó, mert azt kikapcsolni nem sokan tudják) turistahorda ellenére odaragasztott elé. A sír körül a sok spanyol nemes, megnyújtott, szakállas ábrázattal.Greco_1586_Orgaz_gróf_temetése.jpg

A festmény egy 1323-ban megtörtént eseményt idéz fel: a templom jótevőjét, Orgaz grófot búcsúztató gyászszertartást. A hagyomány szerint a csodás módon megjelent Szent Ágoston és Szent István helyezte a holttestet a sírba. A csoda valóságos voltát olyan naturalisztikusan megfestett részletek fejezik ki, mint a gróf aranyozott páncélja, a pap áttetsző karinge és egy sor toledói kortárs képmása. Miután a holttestet befogadta a sír (ezt egy eredetileg a vászon alatt elhelyezett, de azóta elveszett freskó ábrázolta), egy angyal veszi karjaiba a nagyúr - anyagtalanul, gyermekként megjelenített - lelkét, és lendületes fordulattal emeli fel "a nyitott mennyei glória" felé. Az égi jelenetet látomásszerűvé teszi a hangsúlyozottan nyújtott formák, az absztrakt alakú felhők és a Krisztusból kiáradó vakító fény. Krisztus nem a fizikai szépség és erő megtestesülése már, mint az Espolión volt, hanem sugárzó fényforrás. Az isteni látomás befolyását fokozza a valóságos fény is, amely a festmény fölötti ablakból ömlik végig a képen. (irodalmiradio.hu)

Az El-Greco-házban berendezett Greco-képtár minden információ nélkül zárva - a kapuja bádogkerítéssel elkerítve, talán felújítják?

A városból az arabok kiűzése után, az egész országra jellemző vallási tolerancia megszűnésével lemészárolták vagy kiűzték a zsidókat, és a zsinagógákat keresztény templomokká alakították.

A két zsinagóga, néhány érdekes átalakítással ma kiállításként funkcionál, az egyikben a szefárdok történetét, a másikban egyszerűen az épületet nézhetjük, számomra lenyűgöző ez a déli mór beütésű építészeti stílus, az oszlopok és oszlopfők, a színek változatos használata, az áttört csipkeablakok - és benne a templomi átalakítások szentképei, az utólagos betoldások.

A Monasterio de San Reyes székesegyházat az 1500-as években építették, a mórok feletti győzelem emlékére, ezt szánták a katolikus királyok temetkezési helyéül, erre végül nem használták, ők Granadában vannak eltemetve. A templomban miséztek, beültünk a szentleckére, ifjusági mise volt, női felolvasóval, dzsesszes zenével, a kolostorban is hallottuk még. A kerengőjét, és a kerengő mozaikos famenyezetét érdemes volt megnézni.

Lassan közeledett a két óra, mentünk a katedrálisba. Ott éppen vége volt a nagymisének, elképzelhetetlen mennyiségű ember ömlött ki a szűk utcákba, rengeteg vendég-pap volt, németek, portugálok és még ki tudja, többen ifjusági csoporttal, talán zarándoklaton, de helybéliek is sokan képviseltették magukat. Amikor elfogytak a kifelé igyekvők, beengedtek minket. A kapunál ki volt írvam hogy csendet kérnek, mert ez egy szent hely. Ehhez képest, amikor (kb 20.-ként) beléptünk, még mindig több száz ember volt bent a miséről, kisebb-nagyobb köröket alkotva beszélgettek, nevetgéltek, a hangzavar egy lánygimnázium nagyszünetéhez volt hasonlítható. A székesegyház valóbann hatalmas, mint megtudtuk, Európa legnagyobbja (mintha a Szent-Péter Bazilikában nem ez lenne a padlóba rajzolva), aztán három nappal később járunk egy újabb Európa legnagyobbjában, majd egyszer eldöntik a spanyolok, mielőtt megvívnák a dolgot a Vatikánnal.

A hatalmassága azonban nem adja magát első látásra, a kórus annyira zárt és magas falakkal rendelkezik, hogy nem látjuk át első szempillantásra a teret, aztán látjuk, hogy a magas főoltár mögött is még vannak további kápolnák. Az oltárok, a kórus székei igen gazdagon díszítettek, a támlákon a mórok elleni granadai ostrom jelenetei, amikor Granada bevétele után az arab vezér átadja a város kulcsait Izabellának, azt felismerem. A főoltár mögött, a külön ablakon keresztül megvilágított Fehér Madonna szobra körül ifjúság gyülekezik, hamarosan vetítenek számukra, kulcsszavak a tanulás, megismerés, kosztümös szereplőkkel.
A sekrestyébe megyünk, és eláll a szemünk-szánk. A mennyezeten hatalmas freskó, Mária maga mellé emeli Szent Ildefonsót (a templom egyik építtető püspökét), alul a falakon körben pedig vagy tizenkét Goya-szentkép, Tizianok, Velasquezek, Van Dickek, Moralesek között. Szép gyűjtemény, a Goyák szuggesztívek, mindegyiken csak egy alak. Kivéve az oltárképet, amelyen Jézust megfosztják a ruháitól, ennek a színei is a helyén vannak, csodálatosan ragyognak, fénylenek. A kincstár is valami, de ezek után?

Madridban gyors fürdés, majd elsétálunk naplementét nézni a királyi palotához, útközben tiszteletünket tesszük a Cervantes-emlékműnél (mondandója: az egész világ Cervantest olvassa).

Ui. Toledóban minden ajtón a belépéshez fizetni kellett, a legkisebb templomtól a katedrálisig, ez utóbbiban keményen. És megtanultuk: a vasárnapi ingyenes belépés csak spanyol személyire működik, eu-tagokra nem érvényes. Valamit már megint rosszul tudtam: hogy ilyent nem lehet...

Szólj hozzá!

Címkék: utazás városnézés Spanyolország


A bejegyzés trackback címe:

https://laur.blog.hu/api/trackback/id/tr805880757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása