Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

  • alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2010.11.22. 15:28 alaurent

Norma

Bellini Normáját még nem volt szerencsém látni, bizonyos áriáit hallottam, de a zenei világa ismeretlen volt nekem. Na de majd most, gondoltam és nem is csalódtam.

Az opera librettója a szokásosnál is kisebb igényű, a jellemek nem evilági emberekről lettek másolva, a két nő úgy dobálja egymásnak közös szerelmüket, mintha közük nem lenne hozzá, és mintha  annak nem lehetne saját elgondolása a dologról, majd a végén, a férfi, látva Norma nagylelkűségét és önfeláldozását, "ja, ha te ilyen vagy, akkor persze veled lépek a máglyára", naná. Nem beszélve a druida papnő tíz évig titokban tartott kétszeri gyerekszülését és -nevelését a szent erdőben, ahol egyébként nagyobb a forgalom, mint csúcsidőben a Nagykörúton. De hát az operákat nem ezért szeretjük.

Hanem a dalokért, áriákért, duettekért, a kórusért, vagyis a zenéjéért, és engem Bellini most elvarázsolt. Haladós zene: nem bonyolódik bele a dallamokba, indul, ível és érkezik, érthető, magával ragadó, hatásos - mi kell még egy operához? Hát persze, néhány jó hang.

Az Operaház Normájában ez is adott: Lukács Gyöngyi, és Adalgisa szerepében Pánczél Éva. Ők ketten simán elvitték a darabot, a többi szólószereplő  nemhogy a színpadon, de még a ligetben sem volt, talán a kórus érdemel említést. Lukács Gyöngyi drámai erejű hang, sodró, érzelmes, még a "legyilkolom a gyerekeimet" jelenetet is meg tudta tölteni érzelemmel, ami nagy szó, erős, súlyos hang, végig tiszta, pontos, nincs elcsúszás (az én fülemnek legalábbis). A duettekben, főként vetélytársnőjével a második felvonásban, visszafogott, nem akar uralkodni rajta, primátust vinni, egyszerűen hagyja érvényesülni a másikat, és a két nő hangja együtt éteri magasságokba szárnyall - na miccósz, micsoda kép? :) -, megérdemelt a dörgő taps, ami nem is marad el.

A férfiakról ne beszéljünk. Gábor Géza Oroveso főpap szerepében hozza, amit kell, de ezek mellett a nők mellett nagy a kontraszt - Pollione hősszerelmesi szerepében Kiss B Attila azonban minősíthetetlenül rossz. Csúszkál a hangja, pontatlan, a duettben nincs a helyén, ő egyébként szokott tudni énekelni, de ma nem jött össze neki, és a kezdeti nehézségeken a végéig nem tudott átlendülni, nagy kár érte. Szerencse, hogy volt kire figyelni mellette.

A színpadkép a konzervatív stílusnak megfelelő, mintha maga Bellini adta volna az utasításokat a kialakítására: az erdő az itt erdő, gyönyörű, gótikára hajazó összefonódó faágakkal, sejtelmes holdfény-foltokkal, véres áldozati oltárral, titkos barlanggal - azért azt a lámpát, amellyel az árnyjátékot vetítették a függönyre (barlang előtt függöny, surrogó karnisgörgőkkel, na mindegy), szóval azt a lámpát és a kapcsolós zsinórját ügyesebben is elrejthették volna (Csikós Attila díszlete).  Talán a hagyományos színrevitelnek köszönhető, hogy az előadásról csak az Operaháznál találtam képeket, ezért azokat be sem illesztem, a linken megnézhetők. A ruhák a druida kor galljainak ruháira annyiban emlékeztethettek, mint a középkori festményeken a Jézus mellett álló katonák öltözéke a rómaiak páncélzatára, de kellően archaikus volt és a kórus részeit megfelelően elkülöníti egymástól (Velich Rita munkája).

Az opera nagyon is élvezhető, most is szól a youtube-ról nálam:

Szólj hozzá!

Címkék: opera zene Budapest


A bejegyzés trackback címe:

https://laur.blog.hu/api/trackback/id/tr645884654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása