Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

  • alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2013.10.14. 16:00 alaurent

Rózsalovag

Richard Strauss vígopera az Operában. A lánykérés ( a felvétel az Operában készült, valószínű a karzatról, nem a legjobb a minősége):

A bérletünk első előadása, és mindjárt bele a mélyvízbe: három felvonás, három egyenként 60-75 perces felvonás, az utolsó előtt a színpad átrendezése miatt 40 perces szünettel. Nem kezdőknek való darab, aki ezen a darabon keresztül találkozik a műfajjal, sosem lesz nagy barátja.

A vígopera megnevezés a Mozarthoz szokott könnyed Sevillai borbély mellett kissé fura, de a darab cselekménye alapján valóban ide sorolható. A történet röviden, hogy az elszegényedett báró Ochs az újgazdag Faninal lányát, Sophie-t készül elvenni. Megkéri rokonát, a tábornagynét, ajánljon valakit, aki a családban szokásos ezüstrózsát elvívén megkéri a lány kezét a számára. A nő a szeretőjét, az igencsak ifjú Octaviant kéri fel, aki a leánykérés közben beleszeret a lányba. A báró megérkezvén teljesen birtokon belül érzi magát, és ezt tenyérbemászó módon ki is fejezi apósával és a menyasszonyával szemben. Octavian megsebzi a bárót, majd elmenekül. Később csapdát állít a kéjsóvár bárónak, aki nyilvánosan megszégyenül, a frigyből nem lesz semmi, és a fiatalok - a tábornagyné nagylelkű segítségével egymáséi lesznek.

Mindez Straussz dallamaival körítve, áriák, duettek, hármasok, és parádés szereposztás. A tábornagyné, Szabóki Tünde mély érzésű, filozófikus  áriái jelentették számomra a darab legszebb részeit. A ruhája kissé öregesre volt tervezve, nehéz volt elképzelni a 17 éves Octavian lángolását... Az ő szerepét Mester Viktória játszotta, csodálatos hanggal. Sophie-t hajnóczy Júlia énekelte, néha mintha bátortalan lett volna, de a duettekben és a záró tercettben méltó párja volt a többieknek.

A férfiakat megint nem lehet egy lapon említeni velük: Alfre Muff a báró szerepében gyakran  csúszkált, bár a színészi játéka a bumfordi, faragatlan, kivagyi nemes megjelenítésére tökéletes volt. Faninalt Peter Edelmann játszotta, erőtlenül. Mindketten nagy tapsot kaptak, ami szerintem a vendégművésznek, és nem az alakításnak szólt.

Jó volt Valzacchi (Mukk József) és Annina (Ulbrich Andrea). A rendőrbiztos (Tóth János) - lehet, karikírozásból - teljesen érthetetlenül deklamált, minden ütem első hangját beordította, a következőket pedig lenyelte, zavaró és érthetetlen volt a szerepében.

A darab díszletei és ruhái a századfordulós, dekadens Bécset idézik, az addigi díszletek a harmadik felvonásban felfordulva jelzik, hogy az előző felvonások történései is a fejük tetejére fognak állni, tetszett a megoldás. A ruhák nagyon kifejezők és korhűek. A darabról a véleményem vegyes, a Kék Duna keringő könnyed légiessége ritkán köszönt vissza belőle, de voltak strausszos, fülbemászó dallamok is.

A záró tercett (tábornagyné, Sophie, Octavian):


Szólj hozzá!

Címkék: opera színház szecesszió Bécs


A bejegyzés trackback címe:

https://laur.blog.hu/api/trackback/id/tr475566823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása