Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

• alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2014.01.01. 21:24 alaurent

Málta, vasárnap: Popeye-falu, Red Tower, Chadira, Mellihea

Kihasználva a hosszú téli szünetet, Máltára jöttünk – ide volt normális árú jegy. Valószínű, hogy nem az ideális évszakban jöttünk, de pihenni, és elfeledni pár napra az év végi őrületet jó lesz.

Éjjel érkeztünk a Wizzair-rel, majdnem éjfél volt, mire megérkeztünk a szállásra. A szobánk egy kis apartman, konyhával, ellátás nélkül, a kaját majd megoldjuk.

A szoba nem rossz, amíg ablakot nem akarok nyitni, mert az egy szellőzőudvarra nyílik, Párizsban nem is volt ezzel bajom, itt Máltán azonban nem ezt vártam – a hotel nem volt hajlandó cserélni, így maradtunk, keveset vagyunk itthon, az is igaz. Egy biztos, bosszúból minden költésünket a hotelon kívül intézzük.

Az első reggel még volt hazaink, készültünk annyi kajával, így itthon ettünk. Jó tizenegy óra volt, mire elindultunk a sziget északnyugati csücske, Marfa, Mellieha és Gozó ( az északi, kisebb sziget) felé. Arra hamar rájöttünk, hogy a gozói kompot célszerű ezen a napon elkerülnünk, vasárnap volt, és legalább öt kilométeres sor állt a kompig.

Az első megállónk a Popeye-falu volt, amelyet valamikor a nyolcvanas években, filmesek építettek Az Anchor-öbölben (ami az ókorban ide kisodródott római horgonyokról kapta a nevét). Az öböl nagyon kies, alig fér el benne az a kb. tíz ház. Végül a faluba nem mentünk le, mert annyira vásári (hollywoodi) volt, és a folyamatosan bömbölő filmzene (Flinstone, Igazából szerelem, stb.) is riasztóan hatott ránk. Inkább megkerültük az öblöt, és a szirtek felé kanyarodtunk.

A mészkövek között kúszófenyőket és pozsgás növényeket találtunk, az ösvény agyagos, csúszós volt az éjszakai esőtől. A szirtek meredeken zuhantak le a tengerhez, úgy harminc méterről. Ennek ellenére többen próbáltak innen horgászni a lenti csendesebb partszakaszok fölött, nem láttunk sikeres fogást, de attól lehetett. A partról el lehetett látni Gozóig, közben a Chadira természetvédelmi terület szirtjei, a tetejükön egy radarállomással, amit innen láttunk, az Anchor-öböl kivételével meredek partfal, húsz-ötven méteres leszakadásokkal a vízig. Chadirából azért ez már másképp volt.

A következő megállónk a Chadirai Nemzeti park bejáratánál lévő Vörös Torony. Ez egy, a tizenhetedik században épült őrtorony, a vörösre festett vakolatról kapta a nevét. A torony nem annyira védelmi, mint inkább információ-továbbítási célokat szolgált a Gozón, a másik, kicsi szigeten, Cominón és a tengerparton lévő őrtornyok jelzéseit továbbította La Valetta, a főváros felé.

A sziget történelme a háborúkról, tulajdonos-cserékről szólt, szerepe volt a pun háborúktól a második világháborúig minden, a térséget érintő csetepatéban. Komoly szerepet töltött be a török ellni háborúk során. Ekkor a sziget a Szent János Lovagrendhez tartozott, akiket Rodoszról könnyedén kivert a török, majd, amikor így hontalanná váltak, megtelepedhettek Máltán, kifejezetten azzal a célzattal, hogy védjék meg a törököktől. Ez maradéktalanul sikerült is nekik – igaz, a sziget védműveinek jelentős része ebben a korban épült ki. És az is igaz, hogy többnyire jó hadvezetői képességű Nagymesterek álltak a sziget élén.

A toronyban négy ember, három katona és egy ágyús tartózkodott folyamatosan. A kiállítás bemutatta a fegyvereiket, a szállásukat, majd a bástyáról gyönyörű kilátást élvezhettünk a sziget északi részére és Gozóra, az ottani Mgarr városára. Sőt, Cominón beláttunk a Kék Lagunába is, olyan tiszta és szép volt az idő – a világoskék víz messziről világított az öbölben.

Végigsétáltunk a gerincen a radarállomásig. Több tanya is van a területen, alacsony kőrakás közepén egy négyszögletes betonkockával, de pazar növényekkel, sőt fákkal körülvéve. A görög festőiséget hiába keressük, annál sokkal inkább a dél-olasz, sőt arab hanyagság látszik mindenen.

A növényzet fenyők, hangák, és sokféle pozsgásból állt, többségükkel nem találkoztunk eddig, s netünk nem lévén, a meghatározásuk sem sikerült.

A radarállomás egy vélhetőleg második világháborús, romladozó beton épületegyüttes közepén áll, katonai célokat szolgálhattak amazok is, de miután felhagyták őket, az enyészet elkezdte a rombolást. A sziget több pontján találkoztunk hasonló épületekkel, volt amelyiket összedöntötték, és csak a betontörmelék, és a csavarodó rozsdás vasak mutatták a helyét, máshol viszonylag ép állapotúak, de gondozatlanok, és mint nálunk wc-ként funkcionálnak.

A táj, és a szirtek varázslatosak, a földnyelv déli oldalán pedig a hagyományos gazdálkodást állították vissza nemrégen: teraszokon falatnyi megművelt területek, kőfalak közt viruló olajfák és fügefák állnak. Tél lévén, csak valami káposztaféle és hagyma volt ültetve, meg egy növény, ami az otthoni papsajtunk méteresre növő hasonmása. A napsütésben ez a táj nagyon nyugalmas és kellemes volt, jót sétáltunk, kiélvezve a meleget.

Innen le akartunk menni a komphoz, megnézni a másnapi lehetőségeket, de ez még kora délután is istenkísértés volt, ezért valami tizedrangú úton, hegyen-völgyön visszafordultunk és irány Mellieha.

A város nem túl régi, mert védhetetlen volt az öböl, amelyben fekszik. Ma üdülőhely. Mi a templomáért mentünk, ami 15. századi eredetű, bár barokkosított, és még ma is befejezetlennek tűnik. A templom környékét leszámítva semmi látnivaló nincs, viszont találtunk egy jó kis olasz éttermet, ahol remek pastát ettünk – az otthoni árak alatt valamivel.

Szólj hozzá!

Címkék: utazás városnézés Málta Kirándulás

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.