Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

  • alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2014.05.18. 19:48 alaurent

A Szilfid

capture_18052014_165433.jpgEgy előadáson belül két nagyon szórakoztató és jól, látványosan kivitelezett és előadott darabot láttunk az Operaházban, a Trójai játékokat, és A Szilfidet.

A Szilfid a romantikus balett kialakulásának kezdeteiről való darab, amelyik koreográfiája szinte érintetlenül hagyományozódott át. Az ősbemutatóján, 1832-ben egy olasz koreográfia alapján táncolták, ami August Bournonville dán koreográfust arra ösztönözte, hogy újraértelmezze a táncot. Olyan sikeresen tette ezt, hogy az eredeti koreográfia eltűnt, nem is maradt fenn, az övé viszont túlélte a majd' két évszázadot. A darab megteremtette a fehér balettet, a spicctáncot, és valószínűleg ebben használta először Marie Taglioni a spicc-cipőt is.

(a kép a http://webradio.hu-ról, rajta a másik szereposztásból Shoko Nakamura)

Bournonville 1929-ben, már Dániában kezdte el kidolgozni a mára már nevét viselő stílust és technikát, amely elsősorban a francia iskolán alapszik és egyedülivé vált a világon. Szinte teljesen hiányoznak belőle a látványos, széles mozdulatok, ezzel szemben gyors, aprólékos és nehéz munkát követel a táncosaitól, miközben mindez magától értetődően egyszerűnek és könnyűnek tűnik a szemlélő számára. "A művészi tökéletesség csúcsa az, amikor a mechanikus mozdulatokat és a fárasztóan nehéz elemeket a harmonikus nyugalom álarca alá tudjuk rejteni." - vallotta. A hangsúly a lábmunkán van, amit a "gömbölyű" kartartás tesz természetesebbé. A balettben a nemek egyenrangúak, így a férfiak az orosz vagy az angol iskolához képest keveset emelnek. Jellemző még az "épaulement" (alaphelyzet, amelyben a váll és a tekintet a szabad láb irányába fordul). A mester védjegyévé vált az ún. "dán ölelés" is, ami egy jellegzetes ugrás. Továbbá a koreográfus tudatosan kerülte, hogy táncosnői rövid tüllszoknyában táncoljanak, és ezáltal vonják magukra a férfiak tekintetét. (port.hu)

 

A szilfidek könnyed, légies erdei szellemlények. A darab története röviden, hogy egy szilfid megkísérti a házasulandó Jamest, kérve, hogy őt vegye el. A légies, valószerűtlen teremtmény elcsábítja a férfit, aki követi őt. A kaland rossz véget ér, a James által megsértett boszorkány megátkozza őt, és ármánykodásával a romlásba dönti mindkettejüket.

A darab nagyon míves díszletek között kerül megrendezésre (Csikós Attila munkája). A második felvonás erdeje sejtelmes és titokzatos, talán a mellékelt képeken is látszanak belőle részletek.

Tanykpayeva Aliya légiesen könnyed szilfid, különösen az első felvonás-beli csábításban kifejező a játéka. Timofeev Dmitry James szerepében könnyen, különösebb kétségek nélkül csábul el, nekem hiányzott a drámaiság a játékából. Annál több volt belőle Effie, az elhagyott menyasszony szerepében Pap Adriennél, és a boszorkányt nagyszerű színészi képességekkel játszó Komarov Alekszandr előadásában. Betanította Maina Gielgud.

A Nemzeti Balett előadását, összeszedettségét, a táncosok együttmozgását és a színpadképek kialakítását csak dicsérni tudom. A spiccen mozgásokat olyan légiesen és könnyeden mutatták be, ahogyan azt Bournonville annak idején elképzelhette, szinte látható mozgás nélkül suhantak a táncosok a tisztáson. A végén többszöri vastaps jutalmazta őket, valóban megérdemelten.

Meglepetésünkre a darab előtt még volt a műsorban egy egyfelvonásos balett is, Trójai játékok címmel. A kifüggesztett plakát balettparódiaként jegyezte, ami mindenképpen valami különlegességet jelzett. Először nagyon furcsa volt, amikor a nyolc férfitáncos a baletthoz alig hasonlító tánccal elkezdte az előadást, különösen, hogy biciklicsengőt és mozdonysípot is tartalmazó gépzenére. Nem sok kellett hozzá, hogy az Operaháztól - szerintem - idegen előadással meggyőzzenek. Nagyon mozgalmas, látványos, humoros jeleneteket láttunk, a nyolc harcos spartakiád-szerű bemutatkozását, a testépítők pózainak felidézésével. A kockás hasak és a kidolgozott izmok játéka volt, egységes és jól felépített alig több mint félórában.

A jelmezek talán a  trójai harcosok öltözetére hajaztak, a mozdulatok a balett, a capoeira, és harci játékok ötvözetéből álltak össze igen megragadó látvánnyá, amihez nagyon kellett az is, hogy a szereplők hihetetlenül élvezzék, amit csinálnak - megmutathatták hajlékonyságukat, mozgékonyságukat, és - a hagyományos balettől eltérő módon - az összeszedettségüket és koncentráció-képességüket. Felszabadultan végezték a mozdulatsorokat, ami nem ment az együttmozgás rovására. A koreográfus Robert North, Julian Moss tanította be, a zenét Bob Downes állította össze.

Egy rövid részlet az utóbbi darabból a Harlemi Táncszínház előadásában:

 

Szólj hozzá!

Címkék: opera zene tánc balett


A bejegyzés trackback címe:

https://laur.blog.hu/api/trackback/id/tr566179370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása