Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

  • alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2010.04.30. 17:44 alaurent

Városnézés 3.

Hazafelé már szombaton hajnalban el kellett indulni: akkor vittek le Riminibe, vagy alternatívaként 11 felé megszervezhettem volna magamnak az eljutást valahová. Bár az esti záróbankett lefárasztott, de jobbnak láttam korán kelni.

A vasútállomáson kinéztem Bolognát, közel is van, nyolcvan perc vonattal, és én este nyolcig ráérek. A jegy gyorsan meglett, a pénztáros értett angolul, irány a peron, mert már mondják. A vonat semmivel nem volt tisztább, mint az itthoniak (azért a jobbik fajtából), Majdnem tele volt, és folyamatosan cserélődtek az emberek, látszott, hogy bevett szokás a vonatot használni. Mindent meg is tesznek érte, hogy használd, olcsó, a jegy ára 110 km-re pontosan annyi volt, mint itthon: 2100 Ft körül. Viszont minden órában, ugyanabban a percben beáll a peronra a vonat, vakon emelheted a lábad. Ezen a napon nem láttam késést, sem a  saját vonataimnál, sem a peronon álldogálva, még Bologna főpályaudvarán sem.

Bologna szakadó esővel fogadott, ezért az állomásnál a régi városkapu előtti téren mindjárt bemenekültem a könyvsátorba - nem fesztivál volt, mint itthon, hanem antikvárkönyv - vásár. Idegen nyelvűt (nem olaszt) nem találtam, de Platontól Caravaggióig mindent, albumot, folyóiratot, képeskönyvet igen. Sokan böngésztek rajtam kívül is, olyanok is, akiknek volt esernyőjük :).
Utána elindultam a város felé, elkövetve egy hibát: az állomáson kellett volna térképet szereznem a turisztikai hivatalban. Így maradt az 'orrom után'. A Függetlenség útja a városközpont felé végig árkádos mindkét oldalán, alatta cipő- divat- ékszer- pipereboltok egymás után, köztük egy-két kis kávézóval. Az árkád alatt, a falhoz húzódva egy utcai festő napsütötte toszkán tájat fest napraforgókkal, tőle pár méterre az úton ömlik az eső. Az emberek meg-megállnak, szóba elegyednek vele. Takarékosan bánik a festékekkel: több lemezen megfesti az égbolt kékjeit-fehéreit, mielőtt a tájhoz kezdene. Visszafelé látom, hogy egy fiatal párnak csomagolja az elkészült opuszt, az üzlet megy, kész alkotásokat nem tartott maga körül.

A város középpontját, a Piazza Maggiorét elérve sürgősen esernyőt kellett szereznem. A téren, a Neptun-szobor mellett pár tíz fős demonstráció szerveződik egy szivárványos zászló alatt. Nem derült ki számomra, miért tüntettek a városháza előtt, de egy kis napsütésért a kétnapos eső után, szivárvánnyal vagy anélkül, én is csatlakoztam volna.

Újabb hiba: elfordultam a két torony felé, így a hatalmas (Olaszországban legnagyobb) bazilikát belülről ki kellett hagynom, mert a szieszta miatt déltől bezártak háromig, és én pont délre keveredtem vissza a térre. A boltok egy része és a templomok tartják a sziesztát, szimpatikus szokás, ha az ember haza tud ugrani a saját ágyában eltölteni.

A két XI. századi torony egyben Bologna szimbóluma is. A középkorban a korabeli városfalon belül több, mint kétszáz lakótorony emelkedett, ezek egy része összedőlt, mások leégtek, és voltak, amelyeket városképi-városrendezési okokból lebontottak, némelyiket nem is olyan régen. Ma húsz körüli a számuk. Az Asinellli-torony magassága 97 méter, elszédül az ember, ha fel akar rá nézni, ez egy 32 emeletes toronyház, de sokkal karcsúbb. A másik ma 48 méteres, de a kezdetektől fogva dől, és emiatt bontották vissza több száz éve a hatvan méter körüli magasságáról. Már több, mint tíz éve elhatározták, hogy kicsit visszaegyenesítik, de azóta keresik a jó megoldást rá, pedig Pisában már egyenesítgetnek egy ideje.

A két torony egyébként egy függőhíddal össze volt kötve úgy 30 méter magasan, amíg egy tűz el nem emésztette: nem mondható, hogy nem voltak nagyravágyók már a XIII században is.

A Strada Magiore is árkádos, de sokkal kevesebb a csillogás, kisebbek és szerényebbek az üzletek, a nagy világmárkák megszűntek, és a kisvendéglők, stúdiók  vették át a helyüket. Itt fényképeztem azt a falábas árkádot is. Előrébb kiértem egy gyönyörű, nyugodtságot, békét sugárzó árkádos térre, a szakadó eső ellenére megfogott. A templomba itt sem jutottam be, mert az orrom előtt bezárkózott a plébános úr, a szieszta szent és sérthetetlen.

A templom tér felőli és utca felőli oldalain fent az apszisokban freskók, borzasztóan elhanyagolt állapotban, mintha kátrány-alapú festéket használtak volna, ami aztán megette a színeket és átütött mindenen - ez egyik legkivehetőbbet beraktam.

Szemben van a Museo Civico davia Bargellini, egy XVII. századi palota földszintjén. A gyűjtemény vegyes, egyenként minden tárgy rendben van, összességében a bútorveretektől a 4000 méteres kerékpározás 1856-os győztesének bringáján át a középkori olajképekig minden van. A korabeli "Hummel"-figurák, életképek fából faragva, festve, nagyon szépek, kifejezők voltak.

A képek közé minden teremben el volt helyezve egy-egy kép ugyanattól a festőtől, közelebbről megnézve a cimkét, a kép XXI. századi, festője Emilia Maria Chiara Petri, mind arckép. Ez egy időszakos kiállítás, a művész 1983-ban született, bolognai, ez az első kiállítása. A képei rendhagyó módon be voltak keverve a többszáz éves alkotások közé, a megtalálás gyermeki örömét is hozzáadva a nagyon kifejező arcképek élményéhez.

Visszafelé benéztem a Zenei múzeumba, majd átvágtam a Corte Isolani átjáróház-rendszeren, az udvarokban vendéglők, sörözők, divatboltok, többségük zárva. Kijutok a Szent István térre, rajta templommal, és a téren a szemközti árkád alatt frakkban fuvolázó művésszel. Helybéli lehetett, a járókelők meg-megálltak beszélgetni vele. ő minden szoknya után utánafordult, a zenéje kavargott az oszlopok között, hullámzott a boltívek alatt, majd elszökött az esőben. Ugyanott CD-k is kaphatók.

Beléptem az Archeológiai múzeumba, sok görög váza, gyönyörű etruszk szobrok (ezekkel nem tudok betelni), római sírkövek, szobor-töredékek és hálatáblák. A belső udvara, mint ahogyan az a nagykönyvben meg van írva egy mediterrán palotához.

A főtéren csend, alig van ember. A lila lány az eső közepén állva telefonált, valamelyik divatház állíthatta oda? A bazilika kívülről szörnyen néz ki, egy emelet magasságig a homlokzata be van burkolva márvánnyal, aztán elfogyott a lendület, a pénz, az akarat, több száz éve áll torzó homlokzattal, ma már nem is igen merül fel a befejezése.

Az önkormányzat árkádos udvarán sárga esőkabátos gyerekek etetik és kergetik a galambokat, ebédszünet van az osztálykiránduláson.

Még megnézem a hősök falát, majd vissza az állomásra, irány Forli repülőtere.

Az út eseménytelen, minden pontos, a reptéren tömeg, helyreállt a megszokott rend, Európa repülhető.

Jó volt végre itthon. G porhanyósra sült kacsacombbal várt, mintha tudta volna, hogy ilyen éhesen már régen jöttem haza valahonnan - legfőképpen a főtt ételre éhesen.

 

Szólj hozzá!

Címkék: utazás történelem városnézés Itália


A bejegyzés trackback címe:

https://laur.blog.hu/api/trackback/id/tr665871352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása