Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

  • alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2010.05.26. 20:31 alaurent

Xerxes

Az ezerhatszázas években alakult ki az opera, a vásári komédiákból, pásztorjátékokból. A műfaj szabályai hamar kialakultak: elsődleges az emberi énekhang, a zenének, a hangszereknek annak a szolgálatába kell szegődniük, a zene erősítse az ének kifejező-erejét. Alig pár évtized alatt létrejött az önálló műfaj, nyíltak Európa-szerte az operaházak, először persze, hogy Velencében.

A kor nagy mestere Monteverdi volt. Első operája az Orfeusz, amelyet az új műfaj első darabjának szokás tekinteni, stílszerűen a zene mindent legyőző hatalmáról született. Műveiben nagy szerephez jut a kórus, gyakran alkalmaz disszonanciát a dráma kiemelésére, Írtam már: Haydn: A filozófus lelke.

A főbb szerepeket akkor énekesek, bizonyos hangfekvéseket pedig kasztráltak énekeltek - ez a szokás az ezernyolcszázas évek végéig megvolt, különösen Itáliában, de Bécsben is. Lásd a Farinelli, a kasztrált című filmet, Farinelli korának sztárénekese volt, akinek a hangja gyógyító erejű volt a közvélekedés szerint. (A filmben a hangot egy férfi és egy női énekesből "gyúrták" össze!) Monteverdi is, és más szerzők is szívesen írták a darabjaikat kontratenorra, férfiszopránra. Talán a kasztráltak kihalása, talán a túlzott dagályosság, és Mozart zenei forradalma, ezek mind hozzájárultak ahhoz, hogy ezek a korai barokk stílusú operák kimentek a divatból.

xerxes_plakat.jpgAz opera plakátja, a díszlet is erre a dizájnra hajazott.

A hosszú bevezető apropóját az Operaház másik, 1750 előtti opera-felújítása, Handel: Xerxese adja, ezt is kb. a bemutató után egy évvel jutottunk el megnézni. A tavalyi bérletben benne volt, de ahelyett egy családi esküvőre mentünk, nagy sajnálatunkra, a sajnálat nem az esküvőnek szólt. Ha már esküvő: annak ellenére, hogy ez az opera a feledés homályába veszett majd' kétszáz évig, olyannyira, hogy a magyar zenei lexikon sem említi Handel művei között, egyes részei a mindennapokban tovább éltek, a Largo (David Danielst választottam, az ő hangja kell ehhez) zenekari változata gyakori bevonulási induló esküvőkön. Ha tudnák, hogy ez a király szerelmi áriája egy pálmafához, lehet, hogy csökkenne a népszerűsége.

Arról, hogy miért kell, miért jó a barokk opera, és hogyan lehet a ma emberéhez közel hozni, itt részletes elemzést találni, én most átváltok szubjektívbe (azaz a szombati előadásról lesz szó a továbbiakban, azaz, a rendező Kovalik Balázs hogyan ültette át a gyakorlatba a leírtakat).

xerxes1.JPGAz operát a rendezői szándék úgy a hatvanas évekbe helyezte, arab nyelvű stoptábla a függöny előtt, közepesen lepukkant lakótelep, autó, tank, repülő, terrorista-jelmezes testőrök, és persze Xerxes, amint szerelmet vall a pálmafának. Azonban megjelenik az öccse egy sárga cabrióban, és kidönti a hatalmas fát. A király úgy dönt, hogy ő viszont feleségül veszi az öccse szívszerelmét, eldobva saját párját magától. A helyzet bonyolódik, félreértések és véletlenek zeg-zugain keresztülvergődve végül mindenki a saját párjával házasodik, amit a király kegyesen elfogad - kicsit engedve a volt, és közben a bosszú angyalává előlépett kedvese "szelíd" unszolásának is. A sztori nagyjából két mondat, bár, hogy a rosszak elnyerik-e a végén a méltó büntetésüket, ezt nekünk kell hozzáképzelni.

Xerxes227720090429150040.jpegKovács Annamária Amasztrisz (Xerxes kedvese) szerepében.

A lakótelepi ház ablakai mozgalmas színterei az operának, onnan kihajolva énekelnek a szereplők. A ház falára graffitizve a cabrió, alatta a tank, lejjebb a repülőgép, és végül egy hatalmas anyahajó képe, a járművek ebben a sorrendben szerepet is kapnak a darabban, még a hajó orra is beúszik a jelenetbe, az orrfedélzeten maga a győzelmes Xerxes. Aki amúgy állandóan háborúzik, egyszer a győzelmi felvonulást látjuk terepszínű ruhákban, a gépfegyverek csövére erősített lufikkal, másszor repülővel száll az ellen fölé és egy sor ária - egy bomba, legyőzi az ellent.

Xerxes341920090429150209.jpegÖten voltunk, abból négyen remekül szórakoztunk, élveztük a gegeket, a kikacsintós megoldásokat, a reppes táncbetéteket, az ötleteket (bár néha kicsit West Side Storys volt a hangulat). Az ötödik társunk ellenben teljesen ki volt akadva tőle, nem tudta elfogadni a feldolgozást, ez végül nem is rossz arány, nem?

Xerxes_Barany.jpgAz énekesek közül a Xerxest alakító Várhelyi Éva hangja nem illett a nagy hadvezérhez, az elején különösen erőtlen volt, a felvonás végére erőre kapott. Az öccsét, Arszamenészt alakító Kovács János Bárány Péter kontratenorja jobb egy fokkal, elbírt a magasságokkal is. Fodor Gabriella játéka, éneke most is nagyon tetszett, vitte a darabot.

 

A jövő hét végén, és még aztán is kétszer játsszák az Operában, más szereposztásban, érdemes megpróbálni.

Ui. kihagytam a visszatérő "félméteres guminyúl, mint ajándék" motívumot, mindenféle borzalmas színben.

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: opera zene színház


A bejegyzés trackback címe:

https://laur.blog.hu/api/trackback/id/tr65844990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása