Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

  • alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2011.02.23. 16:40 alaurent

Don Pasquale

Donizetti vígoperáját a következő egy hónap alatt nyolcszor  játsszák az Operaházban.

Összefoglalva: egy, csak egy leány van talpon a vidéken... A férfiak csúszkáltak, elkéstek, eltűntek a zenekar mögött (karmester Török Géza), elsikkasztották a tetejét, szóval mindent elkövettek, amit el lehetett - ennek ellenére a végén a négyesre és a duettekre összeszedték magukat. Eddigre a zenekar is visszavett a szárnyalásból, és egymást támogatták az énekesekkel. Kertesi Ingrid - mint eddig mindig, amikor láttam - nagyon jó volt, érzelmes, tiszta, szárnyaló, kíváncsi lennék, mit gondol a partnereiről magában, neki sem lehet kéjmámor egy fals végszóra belépni.

Az opera története egyszerű: Don Pasquale (Szüle Tamás) hetven fölött elhatározza, hogy megnősül, valami fiatal fruskára fáj a foga. Ezzel egyben borsot is akar törni az unokaöccse, Ernesto (Szappanos Tibor) orra alá, aki ellenszegül akaratának, és nem hajlandó feleségül venni azt, akit kiszemelt a számára, ehelyett ragaszkodik szerelméhez, Norinához (Kertesi Ingrid). Felkéri hát barátját (Sárkány Kázmér), kommendáljon neki valakit, aki kedves, szép, fiatal és kezes asszonya lesz. A barát saját húgocskáját javasolja, aki eddig zárdában nevelkedett - összebeszélve Norinával, hogy játssza el a húg szerepét, és vegye el az öreg kedvét a házasságtól. A lány kapva kap a szerepen, bűbájos, szende, ahogyan az kell, az öreg gerjed, legott nyélbe is ütik a házassági szerződést (egy felkért barát játssza el a jegyzőt, nehogy érvényes legyen a szerződés). Amint aláírják, Norina kifordul az addigi kedvességből, elsárkányosodása tizedmásodpercekben mérhető: dirigál, fenyeget, rendelkezik, két kézzel szórja a pénz, mindent felfordít a házban, férjura megszeppenve próbálkozik visszaállítani dominanciáját, de egy gyors pofon rádöbbenti, nem ilyen lovat akart... Szabadulna, nem kell már a friss hús, békére és nyugalomra vágyik, beleegyezik Ernesto házasságába, visszafogadja az örökségbe is, csak legyen ennek vége. Ernesto boldogan öleli keblére megszelidült kedvesét, meg sem fordul a fejében, hogy mi vár rá egy ilyen fúria mellett, de ez már nem az opera része, mindenki boldog, felszabadult, vidám.

A jelmezek Márk Tivadar tervei alapján készültek, tehát jó ötven évesek, Welich Rita alkotta újjá őket (képek). Anyukám mindig elmondja, milyen kár, hogy az operákat kortalanítják, amikor jó volt az a régi, ahogy anno megírták - színre vitték. A múltkori Bohéméletnek a díszleteit pl. 1937-ben tervezte Oláh Gusztáv (jól emlékeztem hát, hogy a hatvanas években ezzel a díszlettel láttam...), és azóta változatlanul fut. Itt a másik példa, a mai Don Pasquale, amelyben a stílusos jelmezek (és a díszletek) képviselik - nyilvánvalóan a rendezői felfogással együtt  - a valamikori korabeliséget. Amivel nincsen baj, hiszen az opera az állandóságot is képviseli, kérdés, a most felnövő potenciális közönség  a hetvenegynehány éves előadást látván visszatér-e majd egy következő előadásra? Pl. a Varázsfuvolából többféle rendezést láttam (nem említve most a műfaji kitérőket, mint pl. a Bozsik Yvett-féle balettet), mindegyik elbűvölő volt, és fenséges, mind másképp, de a pálmát nálam akkor is a legutóbbi "szőnyeges" (ha nem működik a link, akkor másolva: http://laur.blog.hu/2010/02/22/varazsfuvola_385) vitte el. A Xerxes túlhajtott romantikáját és zenéjét számomra a díszlet-ötletek tették élvezhetővé.

És az is kérdés, hogy a leporolt díszletekkel, elcsúszott hangokkal, alig hallható énekesekkel lehet-e ma világhírre törekvő operát építeni. Szerintem nem, de amíg van, aki hisz benne, van remény.

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: opera zene szórakozás


A bejegyzés trackback címe:

https://laur.blog.hu/api/trackback/id/tr345884756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása