Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

• alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2014.01.02. 21:41 alaurent

Málta, kedd: Mdina és Rabat

Jó későig aludtunk, majd átmentünk a szomszédos kávézóba egy jó kis angol reggelire – akkora adag volt, hogy alig bírtunk vele. Kávét is ott ittunk, az eszpresszójuk hamisítatlan olaszos, rövid és erős. Megint 11 volt, mire elindultunk a napi körre.

A mai cél a tőlünk délre fekvő ikerváros, Mdina és Rabat voltak. Útközben megálltunk a Golden-Bay-n, hogy jól lenézzünk a tengerre, és sétáljunk kicsit a friss levegőn. Ekkor még sütött a nap, a kilátótorony zárva volt, így az olajfák között nézelődtünk. A tenger csendes és gyönyörű mélykék volt. Az öbölbe a őpartra futó hullámokat egy deszkás elégnek találta, hogy próbálkozzon velük – a víz nemigen lehetett 10 foknál melegebb...

Útközben megálltunk Mgarrban (Minden gozói városnévnek van a főszigeten is megfelelője), a székesegyházat akartuk megnézni, de csak körbejárni sikerült. Egy nagyon modern Genázáret-kápolna volt csak nyitva alatta – eddig minden ilyen pici kápolna modern volt, hagyományos oltár nélkül, nyolc-tíz székkel, St Lawrenzben is ilyent láttunk.

Rabat és Mdina ikervárosok, mindkettő régi múltra tekint vissza, de mert Mdinát a városfalai beszorították, ott megmaradt a régi jelleg, míg Rabat bővült és átépült. Egyébként mindig is össze voltak nőve, magas mészkősziklára épültek, és egy keskeny, nem túl mély horpadás választja el őket egymástól.

Rabatban kezdtük, itt a város alatti katakombák érdekeltek. Ezeket a korai kereszténység idején temetkezési célokra használták. Freskó alig van bennük, ami igen, arra nagyon büszkék, pedig sehol nincsenek a pécsiektől. A Szent Agatha katakomba volt nyitva, így oda mentünk. A lakóházak alatt húzódik, de közvetlenül a föld színe alatt. A második világháborúban ezért nem tudták óvóhelyként használni őket, hát jóval alattuk készítettek egy hatalmas pincerendszert.

A felszínen egy kápolna van, meglehetősen komor oltárral, és egy múzeum-szerűség, amelyik a világ minden tájáról származó kőzetgyűjteménnyel kezdődik, majd máltai ókori használati tárgyak, mécsesek, szobrok, érmék következnek, és néhány szépen faragott kő, barokk kép, monstrancia, oltárdísz, kb. olyan egységes, mint a Stornó-ház gyűjteménye. AZ ásatási leletek mindenesetre érdekesek voltak, aztán kezdődött is a vezetés a föld alatt.

A mészkőbe vájt katakombák egy 14. századi freskókkal díszített kis kápolnával kezdődik – ennek a helyén volt az a barlang, amelyben St Agatha menedéket talált az üldözői elől. A freskók a Máltán nagy becsben tartott szenteket, Pált, Agathát, Alexandriai Katalint ábrázolják többek közt. A restaurálásukra gyűjtenek, mert erősen rongálódtak – az egyikbe, Szűzanya a gyermekkel pl egy kis ablakot vágtak, pont Mária feje és melle helyére – csak a szoknyája és a gyermek menekült meg. Egy másik szent (sajnos nem tudom, melyik) kegyvesztett lett, és kikaparták az arcát...

A kápolna után alacsony folyosó vezetett a sírkamrákhoz. Az első teremben négy „királyi” sír volt, ezek páros sírhelyek, a négy sarkukon oszlopokkal, innen a nevük. A katakombában alig van hely, ahol fel lehet egyenesednem, a sírhelyek is alig haladják meg a 150 centimétert. Családi temetkezés volt a jellemző, két felnőtt a kőbe vésett ládákban, és a korán elhalt gyermekeik a falba vájt fülkékbe. A végén egy negyedik századi templomhoz érkeztünk, amelyet a falba vésett oltárról, a vele szemben álló két féloszlopról és a körbefutó frízről lehet azonosítani – és az oltárfülke feletti kagylót és közismert keresztény szimbólumokat ábrázoló freskóról.

Itt még a Szent Pál székesegyházat akartuk megnézni, de hiába töltötte be az előtte álló teret nagyon szép egyházi vokális zene (hangszórókból), maga templom nem volt nyitva – visszafelé igen, de szertartás volt, amelynek köze nem volt a téren akkor is hallható zenéhez. A templom barokk, és meglehetősen komor hangulatú.

Át Mdinába ettünk egy kis házi süteményt, és kávéztunk, a pulton ott álltak glédában a fatörzsek, az esti szilveszteri bulikra rendelve. A díszes főkapun mentünk be a városba, a kapuzat az 1700-as évek elején épült, a falak részben arab eredetűek, majd' ezer évesek, persze többször megerősítve, átépítve. A kapu belső oldalán az apszisban Szent Pál, Szent Agatha és Szent Ágoston állnak. Sokat nem gyönyörködhettünk a városban, mert irtózatos erejű felhőszakadás zúdult le, erős széllel, éppen bemenekülhettünk előle – egy üvegműves boltba. Gozón is láttuk, és ebben a városban is hagyományos az üvegművészet. Színes, formás üvegeket készítenek, a színek talán az otthon is látható Emil Frey ékszerek világára emlékeztetnek, ha az áruk nem is olyan borsos, mint azoké. A mintákat szabadon kezelik, erre példa a Klimt-óraszámlap.

Az eső csitultával körbejártuk a városfalat, majd visszafelé indultunk a főutcán, amelyen a máltai nemesség palotái követik egymást (némelyikben ma is az eredeti család lakik). A Falson-ház ma múzeum. Az épület a 13. századra datálódik, a mai formáját a 15. században nyerte el, amikor egy nagymester látogatására alkalmassá és méltóvá tették. A kétszintes épület egy kis zárt udvart fog közre, már ez is remekmű, igazi toszkán-érzéssel, a nyugalom szigete. Maga a palota nem túl régen szűnt meg lakóháznak lenni, a család bútorait, berendezési tárgyait, gyűjteményét egészítették ki jó érzékkel, és nyitották meg benne a múzeumot úgy, mintha ma is lakott lenne, és maga a házigazda vezetne minket körbe, bemutatva a büszkeségeit: a Dűrer- metszeteket, olasz és holland olajfestményeket, köztük egy Tintorettót, a hét eredeti pápai bullát – és persze a dolgozó- és hálószobákat, szalonokat is.

A tetőn kialakított kávézóban a még Máltán nem tapasztalt hideg, kilenc fok ellen egy erős, angolosan elkészített teát ittunk, ezalatt elállt az eső is.

Eddigre sötétedett, a város kezdett kiürülni, mi is elindultunk hazafelé. A kocsit Rabatban hagytuk, a város túlsó végén egy zsákutcában, de nagyon könnyen megtaláltuk.

Szólj hozzá!

Címkék: utazás múzeum városnézés Málta

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.