Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

  • alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2010.04.01. 08:43 alaurent

Morozov és Scsukin

Kivételesen sikerült nem az utolsó hétre hagyni egy kiállítás megtekintését, egy hónap van még hátra belőle. A Jegymester előtte este nem működött, ezen fölháborító módon buktam 500 forintot, ennyivel drágább a jegy aznapra a Szépművészetibe... Nem zavarna annyira, ha tudnám, hogy ezt a múzeum kapja, nem a jegydealer. Viszont rengeteg szabad hely volt, a hétvégére sem volt még túljegyezve - kivétel az április 25. előtti hétvégék.

Gondolom, már van, aki tudja, a Degastól-Picassoig című kiállítást néztük meg. Sok újdonságra nem számítottam, bár a moszkvai Puskin múzeum képeiből hoztak egy ötvenhat képes válogatást. Nem azért, mert valaha, úgy harminc éve voltam a múzeumban, akkor még sok mindent másképp éltem meg, hanem azért, mert ez az a korszak, amelynek a képeit - kevés kivétellel - szeretem és nagyjából ismerem is.

Ha már impresszionisták, akkor impresszionista zenét adok hozzá, kb. 13 perc.

(Debussy: Egy faun délutánja )

Fura kanyarokat tesz a történelem. A 19. század végén Oroszországban létrejött egy gazdag gyáros réteg. akiknek feltámadt az érdeklődése a művészetek iránt. Párizsba jártak, képeket vásároltak, otthon kiállításokat rendeztettek, művészeket támogattak, tehát minden adott volt, hogy "normális" irányba fejlődve ott is megerősödjön a polgárság, virágzó művészeti élet, nagy gyűjtemények és alapítványok alakuljanak ki. Mint pl. a tengerentúl, mondjuk a Guggenheiméké. A két nagy város, Moszkva és Pétervár ebben is vetélkedett, és nehéz lenne megmondani, melyik "győzött". Mindkettőben kialakultak a  mecénási körök, a művészek támogatói, a színes színházi élet, a sokféle művészeti ág, és a szalonok.  Talán a cári udvar közelsége, vagy az udvarbeli intrikák, a protokoll tehette, de a szabad szellemiség, az újdonság befogadása, az akadémikus dolgoktól való eltérés Moszkvára jellemzőbb volt. A címben említett két ember, valamint rajtuk kívül Tretyakov, Mamontov és mások maguk köré gyűjtötték a művészeket, vagy csak egyszerűen vásárolták a képeiket otthon és Párizsban egyaránt. Ez a kiállítás a Párizsban vett képekre volt kihegyezve, ezért csupa ismert név, ismert (vagy annak tűnő) képekkel.

A rendezés egyszerű volt: elkezdte a stílusokat, és arra felfűzte a képeket. Minden kép mellett a beszerzés körülményeinek leírása, melyik párizsi kiállításon, vagy melyik kereskedő közvetítésével szerezték be. A képről általában keveset vagy semmit nem írtak.

Néhány kép, a sok közül.

gaugin_vai.jpg

Gauguin képe a Tahitin készült sorozatból, az istenbe szerelmes lány legendájáról.

raffaelli_boulevard-saint-michel.jpg

Rafaelli képe a Boulevard Saint Michaelről, nagyon mozgalmas, mintha egy mai őszi délután-este lenne, jelmezes sétálókkal.

Degas_tancosno.jpg

 

Degas: a fotográfusnál, nagyon jól elkapott pillanat a fotós előtti pózolásra készülő lányról. Jellegzetesen Degas-i kép, Degas-i színek és fények, ha nem is a legjobb képe.

Utrillo_Montrmartre.jpg

 

Utrillo Montrmartre című képe, nem túl izgalmas megjelentése a nyári nappalnak.

Matisse_Sarkantyuvitag.jpg

 

Matisse: Sarkantyúvirág (egy verziója a többféleképpen megfestett Táncolók című képének, amit volt szerencsém látni az Ermitázsban a nyáron: bár ugyanaz, de mégsem, az sokkal expresszionistább volt...).


Renoir_Kert ben.jpg

 

Renoir: Kertben.

Erről mit lehet mondani, amit még soha, senki? Úgy csodálatos, ahogy van, a hangulata, a színei, az arcok, a miliő, minden a helyén, és minden tökéletes. A hálószobám falán ennek van a hely kihagyva.

Euggéne Carriére Az anya csókja.jpg

 

Eugene Carriere: Az anya csókja

Ez volt az a meglepetés-kép, amiért el kellett menni a kiállításra. Csak árnyak, csak sötét tónusok, alig kivehető alakok, de lendületes, sejtelmes, intim, megható. Megálltunk előtte, majd visszamentünk hozzá.

Elnézést azoktól, akiket kihagytam: Bonnard, Seurat, Picasso, Lautrec stb.

És a slusszpoén: a ruhatár előtti sort látva bementem a modernekhez az alagsorban - egyébként is be szoktam, mert mindjárt az első teremben ott van Maximilian Lenz Egy világa, a szimbolizmus csúcsképe (tudom: nekem). Lenz_EgyVilag.jpg

Most egyet tovább mentem, és a következő teremben egy másik Carriere kép fogadott, amelyet nyilván százszor láttam, de sosem fogott meg, a színei ugyanezek, de hiányzik belőle a tűz, a lendület, az élet. Bezzeg Stucktól a Szfinx csókja, abban van doszt mindebből!

Stuck_SzfinxCsokja.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: zene művészet múzeum Budapest


A bejegyzés trackback címe:

https://laur.blog.hu/api/trackback/id/tr665859746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása