Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

  • alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2010.12.30. 15:51 alaurent

Amszterdam '29

Hajnali háromnegyed tízkor beálltunk a Van Gogh Múzeum előtti sorba, úgy ötvenediknek. Hamar bebocsáttattunk, mögöttünk a sor jelentősen hízott addigra. Ez bent is látszott, mert vagy negyedórát nézelődhettünk nyugodtan, utána már kerülgetni kellett a többieket. A kiállítás szokványos rendezése nem akarta elvinni a show-t a képek elől. Indult a nagy elhatározástól: "Művész leszek!", és tartott az életrajzi elemeken, helyszíneken át a haláláig, illetve az utóélet egyes motívumai is megjelenítésre kerültek. Látunk a kezdeti időkből származó, anatómiailag borzalmas skicceket, próbálkozós tájképeket és tökéletes alkotásokat, mellettük idézeteket a Theóval folytatott levelezéséből. Számomra a kiállítás folyton Csontvárit juttatta eszembe, az életút hasonlósága (és a valószínű lelki  rokonság) ellenére nagyon más kifejezésmódhoz jutottak el. Én nagyon sokra tartom mindkettő festészetét.

A múzeumban volt egy időszakos kiállítás, a Realitás illúziója , avagy naturalizmus a képzőművészetben, a filmben és a fotográfiában. A bemutatott kor a XIX. század vége, nagyrészt az ipari és mezőgazdasági munkások élete, a sztrájkok, a közoktatás, a vallásosság is. Láttuk a fotót, filmet, és az ihletése alapján készült festményt.  Egymás mellett volt két festmény: Csók István és  Bastien-Lepage Szénagyűjtők című képei mennyire másképp közelítik ugyanazt a nehéz fizikai munkát. Elgondolkodtató volt ez a kiállítás.

Voltak egyébként más magyar festők is, pl. Ferenczi Károly (Kődobálók), Pataky László (Besorozás) képei.

Innen végigsétáltunk a Spiegelgrachton, a galéria-negyeden keresztül. Vegyes volt a kép, egyik galéria, mint az Ecserin, a másik, mint a Váci utcai bazáros, még herendi balalajkás Déryné is volt rózsaszínben, de találtunk jó képgalériást  is. Vehettünk volna nála Rembrandt, Picassó, Dali rajzokat, úgy 3-7000 EUR körüli áron. Ő is árult kortárs magyarokat, többet is.

Kerestük a FOAM kiállítótermet, ott több művész fotókiállítása is volt, köztük Eugene Smith. Meglepő módon ott is sort kellett állnunk a bejutáshoz.

Az első teremben Joan Fontcuberta Tájképek, emlékezet nélkül kiállítása volt, aki tájfotókat készített más alkotók festményéből vagy fotójából, egy speciális szoftver segítségével. A művek nagyon műviek voltak, az eredetiből viszont nem következtek közvetlenül, nehéz volt a párhuzamot megtalálni. Ügyes bűvészkedés a bitekkel, semmi más. Szerintem.

W. Eugene Smith More Real than Reality című kiállítása a művész riportsorozataiból válogatott képeket láttunk, a Minamata-ügy (ld. Erin Brockovich Japánban, higannyal, az 50-as évek elején), a sorozat a vizsgálókról és az áldozatokról szól, aztán egy sorozat Albert Schweizerről, másik egy vidéki orvosról, harmadik egy spanyol faluról 1951-ből, a következő egy dél-karolinai nővérről, mind megrázó, néha szörnyű, de mindig nagyon valóságos (pl. a spanyol falu szegénysége, és a falon látható jelszavak, 'főnöki' idézetek kettőssége). A riportok a Life magazinban jelentek meg. Itt egy kis ízelítő a képeiből. Itt volt a legismertebb képe, a Gyerekek visszamennek a paradicsomba című is, ezt a világháború után, az ott átélt és fotózott borzalmak hatása alatt készítette, ezt mellékelem. Csak ideteszek néhány fotót a kiállításról:

Ennyi kultúrára alaposan megéheztünk, a derekunk is kész volt, muszáj volt beülni valahová. Ez a FOAM-tól nem messze található Get toGether vendéglő volt, ahol jól (és gyorsan) beebédeltünk, amit megfejeltünk egy erős kávéval.

Még egy programot tűztünk ki magunk elé erre a napra, a Rembrandt-házat. A házat, ahol a festő élt és dolgozott, amíg a bankcsőd el nem vitte a házat is a feje felől. Halála után a tisztelők vásárolták vissza, és rendezték be a művész hagyatékában és életművében talált rajzok, vázlatok alapján olyanra, amilyen az ő életében lehetett.A házat mára beépítették egy látogatócenterbe, az utcáról a cégéren kívül semmi nem utal arra, hogy itt egy XVII. századi polgárház is található. Aztán, ahogy átléped a küszöböt a pénztár és a shop után, onnan visszamentél néhány évszázadot.

A házban éppen Caravaggio-kiállítás volt, legalábbis a plakátok alapján azt hittük, de ez egyetlen, vélhetően a festő utolsó művét jelentette... Szerencsére a Remrandt-metszetek kárpótoltak. (A földszinten egy szobában dolgozik egy ifjú hölgy, aki gyártja a metszeteket Rembrandt nyomóköveiből, ezek a sima nyomdai előállítású képek árának többszöröséért kaphatók a shopban - sanjos nem néztük meg, számozzák-e ezeket, vagy csak ontják ezrével.)

Útközben a házhoz keresztülszaladtunk a helyi használtcikk-piacon, sok érdekeset nem láttunk, de valószínű a szerda esti időpont nem az ideális.

Szólj hozzá!

Címkék: múzeum városnézés Hollandia


A bejegyzés trackback címe:

https://laur.blog.hu/api/trackback/id/tr25884698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása