Klimt, Botero, Hervé.
A Klimt sajnos bezárt a hét végén, az utolsó előtti napon láttuk, meglehetősen nagy volt emiatt a tolongás. A kiállítás nem tartalmazta Klimt - vagy más szecessziós művész - ismert képeit, a Nude Veritas minden plakáton rajta volt, és az alagsorból felhozták Maximilian Lenz Egy világ című, a szecesszióhoz csak a festő személyén keresztül köthető képét. Ezen kívül rengeteg, közel kétszáz remek metszet, rajz, vázlat volt látható - ehhez képest borsos áron.
Jó áttekintést kaptunk a szecesszió kialakulásáról, szervezeti kereteiről, megjelenési formáiról. Nem tudtam, hogy a kialakulásához a korabeli prüdéria és a néplélek tisztasága megóvásának szándéka is hozzájárult - finoman fogalmazva. Pontosabban, zsűribeli vaskalapok nem engedték egy kiállításon megjelenni Josef Engelhardt Cseresznyeszedő című aktját. Az akt teljesen szokványos, lábujjhegyre ágaskodva nyúlik fel a nem ábrázolt gyümölcsért, kedves, szép és jó rajz, de a széplelkek nem akarták, hogy a tárlatlátogatókban zavaros érzéseket keltsen. A döntés művészkörökben nagy felháborodást keltett, tiltakozási akciók indultak, majd - nyilván más okok közrehatása is kellett hozzá - pár év múlva kollektíven kiváltak az akadémiáról, és önálló csoportot alkottak. Ebből lett a szecesszió elnevezése is (kivonulás). A csoport vezetője kezdetben Klimt. Kiállításaik, folyóiratuk (Ver Sacrum = Szent Tavasz) volt, és jelentős, gazdag támogatóik - vásárlói körük. Felépült a bécsi Secession épület is, ahol a kiállításaikat rendezték, köztük az 1902-es Beethoven-kiállítást. Erre készítette Klimt a Beethoven-frizt, amelyet nemrégiben restauráltak, és újra látogatható - itt képeket, terveket, vázlatokat láthattunk.
Számomra kiderült, hogy Klimt nem volt teljesen otthon az anatómiában, olyan mértékben biztosan nem, mint Barcsay, vagy Leonardo - ami semmit nem von le az értékéből, mert ahhoz, amit ő látott, és láttatni akart, az enélkül is teljes. Nagyszerűek (lettek volna) az egyetemi fakultásokat megjelenítő mennyezetképei, de az egyetem fura urai nem egészen ezt várták, így nem valósultak meg, a tervek alapján készített festményeket pedig néhány dühös SS-tiszt a kivonuláskor, 1945-ben megsemmisítette. A csoport más tagjaitól is sok kép volt kiállítva, mind más (mint az a szecesziónál megszokott, nincs egy üdvözítő irány, nézőpont), mind érdekes. A végén a csoport századfordulós kiállításain szereplő külföldi művészektől is láthattunk pár művet, így Kövesházi Kalmár Elza két szobrát is, a Mefisztót és az egyik íjászt (az más kérdés, hogy miért is külföldi akkor Elza?).
Voltak megvalósult és tervben maradt templombelső-rajzok, oltárokról, üvegablakokról. Ezek egy része a bécsi St Leopold-templomban megtalálható.
Örülök, hogy az utolsó pillanatban elszaladtunk megnézni, nem bántuk meg, annak ellenére, hogy a grafikák és metszetek nem a mi műfajunk.
Miután megpihentünk egy kávé mellett, úgy gondoltuk, a Botero legyen a következő.
Ez a kiállítás még január 23.-ig nyitva tart, és nagy kár lett volna kihagyni. Botero kolumbiai festő, Medellinben született, nemrégen huszonöt szobrát ajándékozta a városnak, ahol eltakarítottak egy háztömböt, és a helyén kialakított Botero-parkban helyezték el a szobrokat - a város kétmilliós metropolisz, és ezek szerint érdemes lenne többet is tudni róla, mint, hogy a medellini-kartell székhelye.
Fernando Boterot ars poetikája szerintminden mondanivalóját a tömeg segítségével fejezi ki. Alakjai hatalmasak, túlsúlyasok, jellegzetesek. Arcuk sosem fejez ki érzelmet, a maszkszerű ábrázatok egyformák. Életképeket, csendéleteket, és parafrázisokat láthatunk tőle. A hatalmas testek azonban sosem visszataszítóak, nem hurkás, szétfolyó kövérek, hanem egyszerűen nagyok. A képek tele vannak humorral, jókedvvel, az elejétől a végéig végignevettük a kiállítást.
A Parafrázisok ismert festők híres műveire készültek, a kiállítás mindjárt ezekkel kezdődik, és innen kezdődik a jókedv is. A képeken megjelenő állatok külön tanulmányt érdemelnének.
Itthon utánanézve láttam, hogy a kiállítási képek mellett készített politikai témájú, megkínzottakról, bebörtönzöttekről szóló alkotásokat is, az alakok ott is brutálisan nagyok, de érezni az állásfoglalást, a szolidaritást a szenvedőkkel.
A kiállítás kijárata nem a folyosóra, hanem a spanyol gyűjteménybe vezet, azonnali kontrasztként megkapjuk Goya megnyúlt figuráit, gyors kijózanodás, visszatérés a földre.
Lucian Hervé (Elkán László, Hódmezővásárhely 1910 - Párizs 2007) kiállítása a múzeum új beszerzését tartalmazza, a művész kb. száz alkotása, épületekről, emberekről, árnyékokról, fényekről. Szintén január 23.-ig látogatható.
Hervé nem dokumentálta amit megörökített. A kivágásai alapján gyakran nehéz beazonosítani a helyet, ahol születtek a fotók. Nagyon erős fény-árnyék hatásokat használ, amelyek azonban paradox módon kiemelik az épület szerkezetét, textúráját. Ritkán komponál embert a képbe, de amikor igen, akkor hangsúlyos a jelenléte akkor is, ha csak a sziluettjét látni, vagy az árnyékát. Ez nagyrészt a portréira is igaz, lásd a ferences barátot.
Nagy szerencsénk, hogy találkozott Le Corbusierrel, akinek megtetszettek az épülő művéről készített Hervé-fotók, és meghívta az épületeinek (pl. a ronchampi kápolna) a dokumentálására. Ugyan nem dokumentumokat kapott, de azt nyilatkozta: általa én is jobban megismerem az épületeimet. Ez jó ajánlólevél volt más építészekhez, így Arval Aaltohoz, Marcel Breuelhez, Oscar Niemayerhez, így gyakorlatilag az életműve nagy részét az épületfotók alkotják.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.