Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

  • alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2011.02.09. 16:17 alaurent

Ken Kesey

Aki elsősorban, és mindenekfelett a Száll a kakukk fészkére. A regény, amellyel ismert lett, és amelyet nem tudott túlhaladni azóta sem. Pedig a Hajósének jó kísérlet volt  a nagyregényre, de nem lett olyan egységes, olyan feszített, inkább széteső, tele idegesítő részekkel, mondatokkal, manírokkal, amelyeket csak részben feledtetett a regény utánozhatatlan - és engem újraolvasásra késztető hangulata. Minden hibájával együtt megfogott, és nem ereszt.

Amikor a polcon szembejött az író  neve, a fura "Olykor egy nagy ötlet" cím felett, nem volt kétséges, hogy elviszem. Ha egy szóval kell jellemezni, amerikai családregény, Hardy, Dreiser, Irwin Shaw örökében - de fényévnyire azoktól.

A könyv nehezen adja magát. Az idősíkok és az elbeszélő is folyton változnak, beszélgetés közben átugrunk a másik személybe, aki ugyancsak egyes szám első személyben folytatja - az eligazodásban a tipográfia, majd később ennek elmaradásával a szereplők ismerete segít, az első 150 oldal után nem okozott már gondot, hol is vagyunk éppen, ki az, akinek a gondolataiban járunk. Vibrálóan izgalmas egy nagyjelenetet mondatról mondatra váltakozva a szemben álló felek  szemszögéből látni. A folyamatos váltás ébren tartja  az embert, ebből a regényből nem lehet félálomban olvasgatni - de letenni is nehéz.

A cselekmény egy kis oregoni (nyugati parti) városkában játszódik, kemény favágók között, akik a hegyekben termelik ki a fát, és az egyformára vágott rönköket a folyóhoz vontatják-csúsztatják, és leúsztatják a tengerhez.  Nehéz, embert próbáló munka, aki marad, és bírja, nem a széplelkek táborát gyarapítja. Durva tréfák, ugratások, és az önhittség megnyilvánulásai alapozták meg a történetet. A Stamperek jól ismert, könyörtelen, különc, öntörvényű, de nagyon szorgalmas, hajtós tagjai a városnak. A Stamper-család egy tagja, Leeland elfuserált öngyilkossági kísérlete után megvilágosodva visszatér a városba, hogy elintézze régi, lezáratlan ügyeit féltestvér bátyjával, Hankkal. Leszámolásra készül, vagy megbékélésre, visszavágásra a kamaszkori sérelmekért vagy tisztázásra, ez sokáig nem derül ki. Hank 12 évvel idősebb nála, ő volt a nagy testvér, aki mindenbe beleugratta, és mindenből kihúzta öccsét, aki sosem bánt vele kesztyűs kézzel, de mindig ott volt, amikor ki kellett őt húzni valamiből, akár a szó szoros értelmében is. És ugyancsak ő volt, aki összeszűrte a levet Leeland anyjával, a nő emiatt menekült el a városból, és nem kizárható, hogy ennek szerepe volt a halálában is.

Messziről indul a történet, a család történetén keresztül, egyes embereken keresztül, akikről sokára tudjuk meg, mit és miért tettek ott az elején, és azt is, mi a szerepük a regény csúcspontjának előkészítésében. A csúcspont pedig annyira, de annyira fokozva van, újabb és újabb oldalakról mutatva a történetet, Lee és Hank hangtalan egymásnak feszülését, a sztrájkoló városbeli famunkások és a faszállításra csakazértis leszerződött Stamperek közötti növekvő ellentétet, amíg a dolog csaknem unalomba fúl.

Szerencsére eljő a hálaadás, amikorra már mindenki elpártol tőlük, tömény ellenségeskedés-óceán közepén döntik a fát hűvös halomba - de hol van itt már pátosz, hol van itt már hősiesség, csak az embertelen erőfeszítés, a muszáj és az akkor is megmutatom parancsa, a rendületlenül szakadó eső és áradó folyó marad. És az óhatatlanul bekövetkező tragédia, ami ahogyan általában sosem, itt sem a konokokat, a másokon átgázolókat, a kihaénnem-embereket,  a 'megmutatjuk ezeknek' hőseit éri közvetlenül.

Mindenki fellélegzik, mert azt hiszik, felvirradnak a szép napok a városra. De mindig vannak, akiknek ez kevés. Akik még gyorsan kreálnak véletlen balesetet (tüzet), amivel újra indul a történet. Hogy hol lesz vége, azt nem tudhatjuk, hogy kik és hogyan mennek még rá a küzdelemre, azt már nem kapjuk meg az írótól: a regény befejeződik a visszavágás első jeleneténél. Elmondhatjuk:  a Stamperek és a favágók közti harcban, és a Hank és Leland közti elszámolásban  a címhez hűen valóban mindig volt valakinek egy nagy ötlete, amivel továbblendítette a cselekményt, és ébren tartotta a figyelmet.

Hogy mi lett az utóbbiak között a játszma vége? Nem lenne ildomos elárulni. Meglepő és váratlan eredményre jutnak, egyikük sem ezt szerette volna, de tudható, sejthető, köztük sem lesz vége sosem...

Érdekes családregény a múlt század hatvanas éveiből, a szakszervezeti mozgalom erősödésének idejéből. Az emberi megosztottság, a hajlíthatatlanság, a mindenáron való felülkerekedési vágy mozgatja a történetet, fekete lelkű szereplőkkel, olyan hősökkel, akikkel nehéz, ha nem lehetetlen azonosulni.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: könyv pénz olvasmány


A bejegyzés trackback címe:

https://laur.blog.hu/api/trackback/id/tr435884729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása