Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

• alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2012.05.27. 18:19 alaurent

Rijnauwen

Kinéztük, hogy Utrechttől alig pár kilométerre található Rijnauwen vára. 20120526_NL_1Rijnauwen008.jpgNem valami régi dologra, lovagi rablóvárra kell gondolni, ez a 19. század végén épült, az Új Holland Vízi Védelmi vonal (vagy valami hasonló) részeként, hogy távol tartsa az ellenséget. Amikor épült, erre tökéletesen alkalmas is lett volna, de pár évtized múlva gyakorlati jelentőségét veszítette. Ugyan mindkét világháborúban volt némi szerepe, de nem védelmi. Végül 1977-ben megnyitották, mert olyan tökéletes állapotban van, hogy ideális a várrendszer - és egyben az egyedülálló vízi környezet - bemutatására. Arról nem beszélve, hogy a bezártság ideje alatt a nyugodalmas, háborítatlan környezetben felszaporodott az állatvilág, a szárnyasoktól a rókákig, ebből a látogató persze csak a különféle madarakat látja.

20120526_NL_1Rijnauwen004.jpgJóval 10 előtt odaértünk, a hasonló nevű kastély parkolójában álltunk le, és innen gyalog közelítettük meg a várat. Gyönyörű fasorban mentünk, el a Teehuis (teaház) előtt, tovább a jelzett kerékpár- és gyalogúton. Jobbra tőlünk egy farmon silóztak, az erős szaga megülte a környéket, balra a kastély lovasudvara mellett mentünk el, amely átalakítva idilli pihenőhelynek látszott.

20120526_NL_1Rijnauwen006.jpgA várig nem jutottunk el, mert zárva volt, a pünkösd miatt csak délután nyitott volna ki, addigra mi már árkon-bokron túl voltunk - erre a napra nem ez volt az utolsó fiaskónk...

20120526_NL_1Rijnauwen009.jpgSétáltunk még egyet a környéken, a közelben látszottak Utrecht új egyetemi negyedének épületei mindenhol víz, nádas, tökéletes gyalogutak, kerékpárutak, kitáblázva, honnan, hová, milyen messze. Rengeteg madár, béka, de egyetlen szúnyog sem - rá nem jövök, miért nincs ott, amikor nálunk elképzelhetetlen nélkülük a nyári este.

Továbbindultunk de Haar kastélyához - arról külön posztot írok, mert megérdemli, ezért itt átugrom.

20120526_NL_4Keukenhoof074.jpgOnnan Keukenhofba készültünk, ahol ezt kellett volna látnunk, ha nem zárt volna be - a tulipánok elvirágzása miatt - pár nappal korábban. Keukenhof pedig azt állítja magáról, valószínűleg teljes joggal, hogy a világ legnagyobb virágoskertje. Március 20 után van nyitva május második feléig. Vagy ötven éve egy virág világkiállítást rendeztek itt, és azóta minden évben kinyitnak a látogatók számára. Sajnálhatjuk, hogy nem láttuk, azt hiszem. Egyébként a hatalmas tulipánföldeken sem volt már virág, a zöld és a hagymák még kint voltak, és egy helyen láttunk közvetlen nyílás előtt egy hatalmas táblát, de ott csak minden századik virág volt nyitva.

Úgy gondoltuk, a tengerparton kárpótoljuk magunkat, lévén alig pár kilométerre tőlünk. Negyedóra múlva leparkoltunk egy csendes utcában, Zandvoort végén, egy hatalmas homokdűne tövében. Boldogan megmásztuk, és láttuk, hogy további dűnék sorakoznak előttünk, még legalább kétezer méteren keresztül, és elég fárasztónak tűnt a - zömmel fűfélékkel, de helyenként náddal, sással, vadrózsával benőtt dűnéken caplatni le s föl, így visszaszálltunk.

A part melletti utca végig tele parkoló kocsikkal, az első helyre beálltunk. Kiszállva a kocsiból láttuk alattunk elterülni a hosszú homokos partot, tele emberrel. Bármilyen meleg volt is a levegő, a szél a tengerről hűvösnek tűnt. Levettük a cipőt, és lesétáltunk a partra a napernyők és napozóágyak között. Belegázoltunk a vízbe, először jólesett, de nem volt több 14 fokosnál, így hamar belevásott a lábunkba. A part szokás szerint tele kagylóhéjjal, és, amit még nem láttunk, rengeteg elpusztult, vagy ahhoz igen közel álló medúzával - fehéres, áttetsző kocsonyacsomagok, nem volt bátorságunk megérinteni, de a helyi gyerekek vígan dobálták egymást velük, brrr. 20120526_NL_5Zandvoort082.jpgSétáltunk egy nagyot, arra elég volt, hogy a nap  megjelölje a karomon az ingujj végét. Nem csak mi, mások is alig-alig merészkedtek be a vízbe, úszót egyet láttunk mindössze. Mindenesetre nekünk meglepetés volt a homokos strand, bár tudtuk, hogy tengerparti országban járunk.

Delft felé törekedtünk innen, hatalmas virágmezőkön keresztül - szabadtéri virág kevés volt, ami nyílt, kardvirágok, kánák és ki tudja mik ágaskodtak nagyon az ég felé még zölden. Mindenhol víz, és csatorna, kis, felnyitható hidakkal, kajakozókkal, békével és nyugalommal. Üdülőövezet az egész, hosszan mentünk a parttal párhuzamosan, attól nem messze, amíg Hága előtt el nem kanyarodtunk Delftnek. Hat óra felé járt, amikor megérkeztünk a városba, és - kivédve, hogy a gps bevigyen egy, a kerékpárosoknak is éppen szűk sikátorba, majd keringtünk egy jót a csatornák mellett az egyirányú partokon - megálltunk a szállás előtt.

Szólj hozzá!

Címkék: vár víz Hollandia Kirándulás

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.