Tortuga 2.

Írok, ha úgy érzem. Olvasok, mindig.

Friss topikok

  • alaurent: Kösz a figyelmeztetést, javítottam. (2013.03.08. 07:30) Tadamm
  • perenne-2: A várost felvásárolták az oroszok (szó szerint), így a tulajdonosokat hallottad. (2012.11.14. 06:17) Karlovy Vary

Címkék

ajándék (1) arborétum (3) Ausztria (7) Balaton (4) balett (3) Ballada (2) bank (1) barátok (13) Bécs (10) boldogság (1) bor (2) Budapest (27) csak úgy (19) család (38) Csehország (3) csoki (2) divat (1) doki (5) egészség (2) egyestés (1) Egyiptom (2) ékszer (1) élmény (1) emlékek (16) esszék (3) étterem (7) ezjó (19) festészet (4) film (12) foci (1) fotó (5) Füles (1) Gaudi (1) gazdaság (1) gonosz (1) gyász (7) gyerek (3) háború (3) hagyomány (4) hatalom (4) hazánk (33) házasság (7) (3) Hollandia (14) Horvátország (1) ígéret (1) irodalom (3) Itália (10) játék (2) jókívánság (10) kaland (1) Káli-medence (2) kapcsolat (3) kár (2) karácsony (6) karikatúra (1) kert (6) Kiállítás (8) Kirándulás (27) koncert (1) konyha (13) könyv (21) környezet (6) krimi (5) kultúra (41) kutya (1) London (6) macska (1) Málta (7) mesélek (19) munka (14) művészet (12) múzeum (17) Nemzeti Park (1) nők (7) nosztalgia (10) oceanárium (1) oknyomozás (1) oktatás (2) olvasmány (23) opera (14) öregség (1) ötlet (1) ötvenhat (4) Passio (1) Pécs (4) pénz (15) politika (26) régészet (2) repülés (5) rohanás (1) romantika (1) Sajnos (15) scifi (3) Skócia (1) Slamperáj (19) sör (2) sosetanulunk (1) Spanyolország (15) sport (13) szecesszió (4) Szeged (1) szerelem (1) szerencse (1) színház (28) Szlovénia (1) szocreál (1) szökőkút (1) szórakozás (14) tánc (13) tanulás (2) technika (1) Télapó (1) telek (1) templom (10) tengerpart (2) természet (9) történelem (27) tudomány (3) tutifrankó (9) ünnep (21) USA (17) utazás (70) üzlet (3) vágy (3) válás (3) vár (7) városnézés (53) végrendelet (1) vers (26) vígjáték (1) virág (13) víz (6) vulkán (1) wellness (3) zene (58) zoo (2) Címkefelhő

Tadamm

"De az a máglyára vetett Radnóti-kötet nekem azt üzeni: muszáj szólni.

Hát az egyházaknak, különösen a „történelmieknek”? Nem kellene végre komolyan megsértődniük, hogy orrba-szájba zsidózó, cigányozó, buzizó (igen!) szervezetek, emberek magukat „kereszténységükkel” akarják „igazolni”? Nem kellene minden korábbinál határozottabban visszautasítani, hogy a legaljasabb törekvéseket próbálják a keresztény hittel „szentesíteni”? Nem kellene a híveknek elmondani, milyen sátáni bűnökről van szó? Nem kellene a társadalomnak megüzenni: nem hagyják szó nélkül, ha gyilkos indulatok fertőzöttjei keresztényinek mondják a barbár aljasságot?"

2010.10.14. 12:02 alaurent

Pécs 2.

A délelőtti meglógást arra használtam ki, hogy fussak egy kört a belvárosban, megnézzek mindet, amit két év alatt ott változtattak, megnyitottak. Titkon reméltem, hogy a végén bejutok legalább tíz percre a Csontváry-múzeumba, és szokásomhoz híven leülök a Baalbekkel, vagy a Mária-kúttal szemben. Persze erre végül nem jutott idő :(.

A busz az Uránvárosban meglepően pontosan érkezett, de sem itt, sem visszafelé nem ott állt meg, ahol a jólnevelt sor, élén a bottal közlekedő nénikével várta, hanem pár méterrel arrébb - lehetetlen volt nem tendenciát látni ebben (Pécsett -elvileg- csak az első ajtón szabad felszállni). A busz jó tömött volt, az uránvárosi lakótelep tele van egyetemistákkal.

A központ előtt, találomra szálltam le, a kórháznál. Nem volt rossz választás, pár lépés után látszott a nagytemplom egyik tornya, így adódott, hogy toronyiránt menjek. Az első sarkon szobor, Bársony György 1942-es Assisi Szent Ferenc és a galambok szobra,  kis kerek itató szélén mindannyian. A galambokat pár éve szorgos emberek elvitték, mostanra újraöntötték (a kép nem saját). Körülötte babakocsik, a padokon kismamák, gyerekek, a szobor a mindennapok része - igaz, nem is áll magas piedesztálon. A galambok is fényesre vannak símogatva - az aprónépnek jól kézreáll.

Feljebb kihagytam a Szent-István tér bőgőtokos szobrát, ma sem tudom, kié-mié, mert elkanyarodtam a Régészet felé. Vígh Tamás "Régészet" című szobra a Székesegyház alatt, a Szent István téren állították fel, a fekvő nőalak kutatja tekintetével a széttolt táblák között a föld mélyét. A mű Dr. Dombay János, a pécsi múzeum egykori igazgatója emlékére készült.

Innen a Székesegyház felé vettem az utam, így ki sem kerülhettem az ókeresztény sírkamrákat. A mauzóleum alatt megvettem a kombinált jegyet, ami mindegyik ókeresztény kiállítóhelyre érvényes - kaptam egy pénztárgépszalagot. Nem mondok semmit, mert a második helyen, a hétkaréjos kápolna belépésekor kaptam színes, többoldalas változatát is, de előtte megkérdezték, milyen nyelven óhajtom.

De mik is ezek a sírkamrák? Pécsett jelentős keresztény közösség élt a római kor végén. Sopiane tartományi székhely, és a kereszténység akkori központja volt a provinciában. Ekkor már nem üldözték őket, de a katakomba-szerű építkezést még tartották, a tehetősebbek a föld alá építettek díszes sírokat, a szegényebbeket téglával, kirakott, ritkábban vakolt, felülről tetőszerűen téglával fedett sírhelyekbe temették. A Székesegyház előtti tér alatt találhatók a legszebb sírok, ezeknél legtöbbször volt egy föld feletti kis kápolna, amelynek az alapjaiból maradtak meg részletek, míg a föld alatt egy épített, falazott, gyakran festett sírépületbe temetkeztek. A bejárat mindig kívülről vezetett a sírba, ezt általában a szertartás után eltorlaszolták és betemették. A síregyüttes kis területen, meglepően épségben maradt emlékei a római birodalom utolsó évszázadainak életébe, hitvilágába engednek betekintést, ez indokolta a világörökség részévé nyilvánítását is.

Az elsőt, amelyről írásos emlék van, valamikor a 18. század elején találták, de nem tárták fel, lerombolták. A feltárás a Péter-Pál kápolna megtalálásával, 1780 körül kezdődött, ez meg is maradt teljes szépségében, freskói élnek, lásd  az ismeretlen fiatal képmását az épen maradt  mennyezetről.

A Mauzóleumot, amelyik a Szent István tér mélyedésében található, és mellette van a lejárat az alatta épített (szerkezetileg független, de valószínűleg összetartozó sírhoz, valaki fontos, tekintélyes embernek emelhették -a felszíni mauzóleum méretei legalábbis erre engednek következtetni.

Ebben a sírban vannak szerintem  a legszebb freskók, Ádám és Éva a paradicsomban, Dániel az oroszlánok között. A holttestet egy fehér márványszarkofágba temették, majd később további sírokat alakítottak ki mellette, részben a padozatba vésve.

Elhagyva a mauzóleumot, az Érseki palota mellett megtalálom a bejáratát a többi látogatható kápolnát magába foglaló kiállítási helynek, ez nemrégiben nyílt, és lehetővé tette a Székesegyháztól független bemutatást. Ezeken kívül még az Apácza utcában van két helyszín, festetlen sírkamrákkal, oda nem jutottam el, bár a jegyem érvényes lett volna oda is. Itt a bejáratnál tábla, kortárs horvát művészek kiállítása van a romok között. Utána recepciós pult, szolgálatkész, nyelveket beszélő fiatalokkal, ajándékbolt-részleggel, ahol pólók, füzetek, kulcstartók kapható, a szokásos emléktárgy-vásárlásra ad lehetőséget.

Az egész kiállítóhely a földfelszín alatt van, az egyik sírtól a másikig folyosók, lépcsők, liftek és rámpák vezetnek, láthatóan kerülni akarták a katakomba-hatást, ami sikerült is. Az értékesebb freskókat tartalmazó sírok vastag üveglap alatt-mögött láthatók, a fotózást nem tiltotta semmi, hát próbálkozhattam kedvemre. Az utat stílusos táblák mutatták.

A kiállítás sok sablonos tárgyat tartalmazott (lásd a hétkaréjos kápolna belsejében lévőket).

Ez a Cella septichora kápolna építészetileg elkészült, de a vakolását nem tudták elvégezni - ez már a népvándorlás kora, ne feledjük.

Kb. egy méterrel volt a padozata a föld alá süllyesztve. Egy nyolcszögletű belső csarnokhoz hét oldalon kerek apszisok csatlakoznak, a nyolcadik oldalon volt a bejárat, amelyhez a földbe mélyesztett lépcső vezetett. A lépcsőt sem volt idő már végleges formájában kialakítani, csak a földbe vájt fokok nyomait találták a régészek. A kápolna felett üvegtető, fentről is megcsodálható ez az építészeti ritkaság. A másik, jellegzetesebb és gyakoribb háromkaréjos kápolna nem látogatható, miként még vagy tíz másik, zömmel festetlen sem a székesegyház könyékén.

A baloldali mű címe Bortál, a jobb Ikaruszt ábrázolja - két ötletesebb darab a kiállításról.

Az egész kialakítás, a kiállítótér, a freskók és ép dongaboltozatok, mind igen mély benyomást kelt a látogatóban. Az egész méltó a világörökséghez, és hazánk egyik nagyon különleges látnivalójához.

Most ennyi, még lesz egy rövid futás a főtér felé...

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: kultúra történelem régészet hazánk Pécs


A bejegyzés trackback címe:

https://laur.blog.hu/api/trackback/id/tr355884417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása